Czubajka kania - 2017-11-19 22:12:48

Wstęp

Jestem dosyć mocno zdziwiony opiniami niektórych użytkowników na temat tej najlepszej rasy w grze :).Fey w rękach dobrego gracza staje się totalną maszyną zagłady nie do powstrzymania.Jest to jedyna rasą którą udało mi się podbić etherię na poziomie extreme nie przegrywając ani razu(od 1 lvl).Część ludzi nie rozumie istoty gry feyami,i potem pisze że to beznadziejna frakcja,padają na 1 hita,trzeba stawiać kilka wież snów i je ulepszać itd...

Jest typowa rasa typu ,,swarm'' - tutaj żeby wygrać trzeba zaspamować przeciwnika jednostkami.Kluczem do zwycięstwa jest tu posiadanie 4/5/6/7/8krotnie przewagi w ilości jednostek !Tym co wyróżnia Fey na tle innych ras jest masa ulepszeń które,w połączeniu z zalewem tanich lstrzelających lataczy jpozwala bez większego stresu poradzić sobie z niemalże każdą frakcją(ale o tym później).

Rozbudowa

wszystkie punkty armii wydajemy na oakmenów(przydadzą się do szybkiego zapełnienia kamieniołomu),bądź starożytne ogniki(jeśli posiadamy takie w świcie).Zaczynamy standardowo od przejęcia kopalni oraz stawiamy 2 wieże snów(jeżeli w okolicy sporo kopalni,oraz jesteśmy pewni że nikt nas chamsko nie zrushuje stawiamy trzy).Następnie zapełniamy kopalnie w kolejności kamień/klejnot/złoto/metal oraz jednocześnie rekrutujemy spriggany i zapełniamy nimi wieże(nie opłaca się jednak tego robić na orków/nieumarłych z racji odporności na strzały).
Później ulepszamy dreamhold na poziom drugi,i w międzyczasie stawiamy orb of wonder oraz faerie ring i robimy podstawowe ulepszenia.Drugi poziom dreamhold w pełni wystarczy aby ochronić przed szybkim atakiem ze strony przeciwnika.Warto na początek postawić minimum 2 magic pool'e - to w nich rekrutujemy najbardziej imba jednostkę feyów - baśniowe smoki.Warto zadbać o dużą ilość złota na ich masową rekrutację.

Posiadając ich sporą liczbę możemy pokusić się o atak - większość ras nie ma żadnej skutecznej kontry na nasze smoczki,a szybkość 13 i obrażenia ogniowe pomagają w niszczeniu wież i budynków.Ewentualnie zamiast baśniowych smoków możemy postawić szybko tęcze i zacząć robić w niej ulepszenia(daje nam aż +8 dochodu).Jeśli mamy sporo surowców wskazany jest szybki upgrade na 3 poziom wieży snów(na tym etapie powinniśmy mieć już trzy dreamhold'y) - dają one nam możliwość rekrutacji sprite'ów - Jest to genialna jednostka defensywna,kosztująca nas tylko kryształ(co w tej fazie gry,nie powinno stanowić problemu).Wszelki nadmiar kryształu warto inwestować właśnie w nie.

Jeśli nasze wieżyczki i ekonomia pozwalają nam wejść na 4 poziom dreamhold robimy to bez zastanowienia - 4lvl oferuje największe możliwośći oraz daje feyom najważniejsze ulepszenia i jednostki.Stawiamy wtedy księge zakleć i dajemy naszemu bohaterowi olbrzymiego kopa do regeneracji many.Stawiamy także kilka gajów jednorożców i zaczynamy ich rekrutację - razem z pegazami(trzeba zacząć stawiać gniazda poz. 2) będą stanowić naszą główną siłę uderzeniową.Należy również pamiętać o rozbudowie dwóch pozostałych wież snów na poziom 3 aby robić więcej sprite'ów oraz stawianiu kolejnych gniazd i magic pool'i jak ekonomia pozwoli(a powinna z racji ulepszeń dochód+8).Piąty poziom robimy jedynie wtedy,gdy mamy doczynienia z rozwiniętymi ludźmi bądź krasnalami - rekrutujemy wtedy Banshee,aby spowolniać rycerzy,bądź berserkerów i dwarf lordów.

Strategia

Gra istotami jest w mojej opinii najprostsza.Nie wymaga prawie żadnej,taktyki,prawie żadnego micro.Jedyna słuszna strategia to rekrutowanie jak największej ilości jednostek latających(faerie dragons,sprite,lightning hawk,pegazy) i wysyłać małe grupki po 30-100 jednostek ustawiając im tryb rampant,lub wysyłając je na konkretny cel.Każda przerwa w produkcji jednostek zmniejsza nasze szanse na zwycięstwo.Należy oczywiście pamietać o rozwijaniu ekonomii i ulepszeń(+1 pancerza,+40 do expa starczy,+1 speed w 90% sytuacji).Każdy szanujący się baśniowiec powinien dążyć do posiadania MINIMUM:
* 5 wież snów(dwa 1lvl,dwa/trzy 3lvl/jeden 4/5lvl)
* co najmniej dwóch gniazd na 2 poziomie
* 4 gaje jednorożców
* 6 magic pool'i
Ważne jest aby w poźniejszej fazie gry budować dużo orb of wonder/magic tome(+2 limitu,jest strasznie małe i tanie),aby uniknać supply block'a.Nawałnica naszych lataczy wybija prawie każdy atak i WSZYSTKIE jednostki które nie znajdują się w pobliżu wież i swoich baz.czasami nawet potrafią sami zniszczyć średniej wielkości bazę wroga.Pamiętać należy także o focusowaniu wież,strzelców,DK gdyż stanowią największe zagrożenie dla naszej armii.

Nasza świta z kolei powinna składać się ze ancient wisp(generuje krystał),bądź jednorożców i banshee(łatwo je wyexpić z racji ulepszeń do expa).

Jednostki

Większość naszych jednostek stanowią jednostki latające.Są one dostępne bardzo szybko i deklasują prawie wszystkie jednostki poziomu 1-4.Najważniejsze z nich to:

*Oakmen - budowniczy feyów,z racji dużej ilości i hp nadaję się także do walki w zwarciu.spala nam nadwyzki kamienia

*Spriggan/sylph - Tanie,szybko dostępne.ładujemy ich do wieżyczek.

*Fearie dragon - dostępny od drugiego poziomu dreamhold.Z upgradami do expa(>40exp) posiada aż 15 ataku ogniowego(dla porównania lisz bez ulepszeń tylko 20).Z racji dużej prędkości i typu obrażeń świetnie nadaje się do obrony i niszczenia budynków.Jedyna jego wada to trochę długi czas rekrutacji i cena(80 złota w początkowej fazie gry to sporo)

*Sprite - Dostępna od 3 poziomu wieży.zaraz obok wież,podstawa naszej obrony.lata,jest szybka,strzela,i kosztuje tylko kryształ - idealna jednostka. 20/30 sprite'ów jest w stanie pokonać tytana,bądź duży atak AI na poziomie emperor.

*Lightning hawk - Tani,szybko się produkuje,strzela zadając obrażenia magiczne.Niestety tylko celom naziemnym :(

*Unicorn - nasza główna kawaleria,nie jest aż tak drogi,leczy nasze jednostki,wzbudza grozę(wróg nie może strzelać).Pomimo obrażeń kłutych zadaje spore obrażenia budynkom.Strasznie cięzko je zabić jeśli są grupie >8.Razem z pegazami i bohaterem powinny stanowić nasz główny oddział(bez +1/2 do pancerza nie ma najmniejszego sensu nimi walczyć)

*Pegasus - Przydaję się jak mamy dużo złota i kryształu(nie warto rekrutować na siłę).Bardzo dobrze współgrają z jednorożcami.jednorogi leczą i biją piechotę a pegazy zwalczają lotnictwo i niszczą obuchem budynki.Jednostka mało przydatna jeśli gramy alchemikiem

*Banshee - Bardzo dobry support dla naszej armii z racji czaru jaki posiada.Upiorzyca rzuca bowiem zaklęcie strachu które redukuje o połowę szybkość i walkę.Przydaję się szczególnie przeciwko Ludziom,krasnalom(szybkość 1 :P).Jest ona dosyć szybka,potrafi lewitować oraz ma atak obszarowy,i jest zaskaskująco wytrzymała

Bohater

Statystyki początkowe niestety nie zachwycają - 2,6,6,6.siła 2 uniemożliwia mu zostanie wojownikiem,ale za to otwiera przed nim wiele możliwości.Podobnie jak jednostki ze swojej rasy jest on bardzo ,,plastyczny''  i posiada duzą ilość możliwości rozwoju,oraz bardzo dobre,uzupełniające się perki.Największy potencjał uzyskamy wybierając maga.

Najlepszy wybór to Fey alchemik.duża premia do pancerza oraz bonus do i tak już dużej inteligencji to tylko początek.Taki bohater oferuje nam aż trzy świetne szkoły magii - alchemia/iluzja/leczenie z czego każda wspomaga pozostałe dwie.Alchemia pozwala nam przekształcać zbędny metal i kamień w kryształ i złoto,żelazny strażnik ma aż 400 życia i 50 obrażeń od ognia za...24 many.Ochroni naszą baze przed każdym rushem(nawet bohater wojownik potrafi się nie przebić przez nasze figurki :P).Dodajmy do tego przyzwanie brązowego golema z 330 hp i późniejszymi ulepami +3 szybkość,+2 pancerz - w końcu fey ma prawdziwego tanka! mając je w armii pegazy mogą iść do lamusa.Jako ciekawostkę dodam że mój alchemik mając farta do itemów z magery i training na początku gry z 7 lvl miał już 140 many i przywołanie kamiennego golema :D.
Magia leczenia znacznie zwiększa żywotność naszej armii,leczy oraz przyspiesza nasze golemy jeszcze bardziej,oraz daje nam white ward'a (drżyjcie iluzjoniści :D).Jakby brakowało nam defensywy to możemy jeszcze skorzystać z iluzji.Scare i awe za niecałe 14 many zamienia armie przeciwnika w pełzające warzywa(spowolnieni o połowę,nie mogą strzelać),a phantom warriors pozwalają nam odkryć prawię całą mapę już na początku gry.

Kuszącą opcją jest także iluzjonista.Dostajemy arcymistrza w iluzji(mocniejsza mutacja,groza,awe).Można się także pobawić z transformacją z racji tanich jednostek takich jak sylph/spriggan(arcymistrz ma szansę na zamianę w generałów: P).Dodatkowo możemy wyuczyć się nekromancji - można zapełniać kopalnie zombiakami,rzucać wampiryzm,oraz przywoływać czempionów z 80 expa(i mamy dobrego tanka tak jak u alchemika).

Inną ciekawą opcją jest także mag lodu.Jeśli zadbamy o wysoką wartość combat i speed oraz ulepszymy regenerację many otrzymamy 1 osobową armię która czyści mapę samym ice floe(czar za 30 many,który przebija na wylot).

Profesja kapłana->uzdrowiciela jest także całkiem niezła.Na arcymistrzu invigorate daje aż +6 do szybkości,white ward chroni nas całkowicie przed efektami psychologicznymi możemy skuteczniej leczyć naszą armię,a arcymistrzostwo w leczeniu pozwala nam wskrzeszać poległe jednostki wroga.

Rozwój naszego herosa w kierunku łotrzyka nie ma żadnego sensu(chyba że chcemy wyzwania :)).Bard ze swoimi premiami do morale może sie schować przy czarach uzdrowiciela,a złodziej ze swoim upgradem do ekonomii może co najwyżej buty czyścić alchemikowi.

Pragnę także obalić mit o doskonałości pewnego bohatera jakim jest arcymag(nie tylko fey) - to cienki bolek :P.To co on zrobi dobrze alchemik wykona 2 razy szybciej i sprawniej z racji posiadania arcymistrzostwa i możliwości leczenia.Arcymag posiada żałośnie mało hp,ma niski spellcasting,oraz słabe czary.Jedyny jego plus to odporność na magię i możliwość rzucenia resist fire i earthpower(to co naprawia budynki).

Kontry

Nie jest jednak do końca tak,że istoty lasu totalnie OP i psują cały balans gry.Feye podobnie jak leśne elfy są bardzo słabe na początku gry i bardzo podatne na rush.Dla baśniaków największymi zagrożeniami są:

- Leśne elfy - Dobrze poprowadzone oraz posiadające ulepszenia do ataku dystans niszczą istoty lasu jak chcą.Leśniaki jako jedyne mogą stworzyć jeszcze lepsze eko niż my oraz zaspamować nas falą sprite'ów z ulepszaniami na które nie mamy za bardzo czym odpowiedzieć.Jedyna szansa to szybkie zrekrutowanie faerie dragons i lightning hawks i atak na jego bazę zanim ten zdąży zbadać bowmaster'a(+3 zasięg +15 obrażenia)

- Demony - O ile z jednostkami problemu większego nie ma,ponieważ jako fey zawsze będziemy z ekonomią 2 kroki do przodu;tak Demon piromanta podchodzący pod naszą bazę bardzo często mówi nam podświadomie gg wp.Skurczybyk za pomocą jednego armagedonu potrafi nam sprzątnąć prawie CAŁĄ bazę jednym czarem.prawie bo jedyne co się ostaje to dreamhold'y oraz brązowe golemy(jeśli gramy alchemikiem).Wszystkie wieże zmieniają się w gruz,a wszyscy latacze giną.
Jedyna szansa na przeżycie armagedonu to rzucenie resist fire(tylko arcymag),bądź zrobienie ulepszenia +80 do expa i armor +2.co daje cień szansy na przeżycie.

- Wysokie elfy - W mojej opinii rasa równie ciężka do odparcia jak leśne elfy.Wysokie elfy posiadają imba jednostkę - czyli dragon knights - nie dosć że są szybcy,atakują lataczy, to jeszcze posiadają 60% odporności na ogień i są w stanie ich wystawić kiedy my mamy dopiero faerie dragons i spriggany.Dalej też nie jest lepiej bo taktyka zrób setkę lataczy i wyślij do ataku staje się mniej efektywna z racji posiadania przez elfy mistyków z white ward'em,jednorożców z grozą,skorpionów oraz moonguard'ów ze swoją zdolnością rażenia wielu celów naraz.

- Harpie - Niby nic gróźnego ale wyssanie many potrafi być dla naszych jednorożców i bohatera zgubne w skutkach jeśli harpiom towarzyszy atak(zwłaszcza przy samobójczym oporze prowincji).


I na zakończenie garść praktycznych porad:

-Sylph i banshee potrafią lewitować co można zastosować przeprowadzając mały d-day z morza prosto na bazę wroga ;).

-Wieże feyów zamieniają zabity przez nie cel w 100 kryształu.dając im rozkaz ataku mogą także skrystalizować zwierzęta.

- Jako Fey alchemik posiadamy możliwość bardzo ciekawego zagrania(o ile mamy dużo many) - wrzucamy na siebie niewiedzialność,wbiegamy do bazy wroga,a następnie rzucamy na jego kopalnie czar acquire i rozmieszczamy w jego bazie strazników i uciekamy.Strażnikom należy jednak wydać rozkaz ataku budynków a kopalnie burzymy żeby spowolnić rozwój oponenta(przydatne przy podbijaniu khaz elenak).

-Fey alchemik jako jeden z niewielu magów ma szansę wygrać z wojownikiem wysokiego poziomu w pojedynku.Aby wygrać należy rzucić na siebie tarczę(+3 zbroja na arcymistrzu) oraz magiczną strzałę(60 obrażeń dyst. na arcymistrzu) i pozostałą manę wydać na strażników.Jeśli wrogi heros skupi się na strażnikach ostrzeliwujemy go strzałami aż zginie.Jeśli jednak skupi sie na nas to staramy się cały czas uciekać,pozwalając naszym figurkom dokonać dzieła zniszczenia.Aby mieć jakiekolwiek szanse w takim pojedynku wymagana jest spora szybkość(nie jest to jednak aż takie trudne do wbicia z racji perków i statystyk).

Podsumowanie:

+Świetny bohater z wieloma ścieżkami rozwoju.
+Dobre perki rasowe(+1 do dochodu,+5 do szybkości,+5 do magii iluzji).
+Aż 4 ulepszenia do dochodów!
+Masa przydatnych ulepszeń(m.in +2 do pancerza,+3 do szybkości,+100 exp).
+Wieże zmieniające wrogów w kryształ(którego czasem brakuje).
+Większość jednostek lata i strzela.
+Śmiesznie niskie koszta rekrutacji oraz możliwość zaspamowania wroga.
+Ulepszona regeneracja many +200%.
+Bardzo dobry tytan(najszybszy ze wszystkich,a w dodatku strzelec).
+Świetne położenie na mapie etherii(można podbić na początku realms of famine,khazdhul,lokacje zwiększające regenerację many,mamy blisko do morza).

-Bardzo podatni na rusha we wczesnej fazie gry
-Wieże zadają jedynie 30 obrażeń i mają 180 wytrzymałości.Strzelców do nich mamy dopiero na 4 poziomie.
-Spore zapotrzebowanie na kamień i kryształ na początku gry.
-Długi czas rekrutacji jednostek w stosunku do  ceny(faerie dragons,jednorożce,Banshee,pixie).
-Ulepszenia są dosyć drogie(tęcza,orb of wonders).
-Część jednostek rekrutujemy w wieży snów,które trzeba ulepszać.
-mało żywotne jednostki.

Mam nadzieję że udało mi sie was przekonać do istot lasu :).

przegrywanie kaset na mokotowie i ursynowie https://dominikasurma.pl/ savo przeciw pleśni